Minggu pertama
Minggu pertama tak de pembelajaran, dan Ustazah pada minggu ni jugak minggu pertama
xde apa sngt pon, just ustazah perkenalkn diri n cerita sedikit sbyk pasal
subjek CTU555 nih..then kelas tamat...
- Caon
Minggu perkenalan
yang menyentuh jiwa
- Ayen (Nazrin)
Minggu 1
Salam satu uitm..Keadaan yang berlaianan daripada Uitm Shah Alam membuatkan diriku masih berasa agak kekok untuk mengadaptasi suasana di sini. Keadaan yang berlainan membuatkan aku masih tercari-cari suasana yang sesuai untuk berlajar di Uitm...
Nakhoda Samudera-Zainul
Minggu........
- Arif
Minggu pertama tak de pembelajaran, dan Ustazah pada minggu ni jugak minggu pertama
xde apa sngt pon, just ustazah perkenalkn diri n cerita sedikit sbyk pasal
subjek CTU555 nih..then kelas tamat...
Minggu 1
Salam satu uitm..Keadaan yang berlaianan daripada Uitm Shah Alam membuatkan diriku masih berasa agak kekok untuk mengadaptasi suasana di sini. Keadaan yang berlainan membuatkan aku masih tercari-cari suasana yang sesuai untuk berlajar di Uitm...
Nakhoda Samudera-Zainul
Minggu Kedua
Minggu kedua
nih..dengan semangatnya bangun awal pagi..dan sepantas kilat sy persiapkan
diri..turun bawah dan sepantas Usin Bolt sy pecut gerak ke kelas..tp elok-elok
sampai..duduk kejap, dorg ckp kelas cancel..dgn penuh kehampaan sy mengheret
kaki pulang ke bilik, lalu melemparkn diri ke atas katil dan sambung tido..
- Caon
Kelas Batal.......
- Ayen (Nazrin)
Minggu......
Salam ceria, hari berganti hari, tidak kusangka sungguh cepat masa berlalu. Aura percutian masih hangat dirasai walaupun sudah 2 minggu berada di uitm ini. Namun kehangatan itu diselang selikan kehangatan tugasan yang kian menjelma memandangkan sudah 2 minggu berlajar di sini. Hari ini aku bersemangat untuk berlajar subjek ctu 555 memandangkan aku pertama kali untuk memperlajari subjek ini. Kehadiranku pada hari ini dikecewakan disebabkan berlaku pertukaran pensyarah. keadaan itu membuatkan aku berasa kecewa pada hari tersebut...
Nakhoda Samudera-zainul
Minggu........
- Arif
Salam ceria, hari berganti hari, tidak kusangka sungguh cepat masa berlalu. Aura percutian masih hangat dirasai walaupun sudah 2 minggu berada di uitm ini. Namun kehangatan itu diselang selikan kehangatan tugasan yang kian menjelma memandangkan sudah 2 minggu berlajar di sini. Hari ini aku bersemangat untuk berlajar subjek ctu 555 memandangkan aku pertama kali untuk memperlajari subjek ini. Kehadiranku pada hari ini dikecewakan disebabkan berlaku pertukaran pensyarah. keadaan itu membuatkan aku berasa kecewa pada hari tersebut...
Minggu Ketiga
Untuk minggu ke
tiga, mendapat pertukaran tenaga pengajar baharu iaitu Ustazah Mahfuzah yang akan mengajar kami sepanjang semester ini..jadi secara ringkasnya Ustazah hanya buat sesi suai kenal dan penerangan pemarkahan berkenaan subjek CTU555 yang terbahagi kepada beberapa bahagian iaitu :
1. Exam
2. Presentation
3. Projek Untuk Pembangunan Umat Rasullullah
4. Blog
Ustazah jugak meminta utk para pelajar membeli buku text bagi subjek CTU555 yang akan digunapakai sepanjang semester.
- Shahril Khairi
Minggu sesi perkenalan dan penerangan pemarkahan.
- Ayen (Nazrin)
Minggu......
Permulaan hari, aku terasa bersemangat untuk memasuki kelas ctu 555 dan terasa rindu dengan rakan-rakan yang sudah lama tidak berjumpa sepanjang cuti semester yang lepas. Menjadi kebiasaan diriku yang suka termenung dan hanya duduk di kerusi sambil memerhati gelagat rakan-rakan yang rancak berbual bercerita suka duka percutian mereka. Pada pagi itu, aku ditemani oleh kawanku naki dan ariff memandangkan mereka merupakan insan yang pertama tiba di kelas. Sapaan senyumanku sentiasa disambut mesra oleh mereka.
Jam menunjukkan pukul 8 pagi kedatangan seorang pensyarah yang membuatkan kami tersenyap seketika. Keadaan itu membuatkan kami rasa ingin tahu siapakah pensyarah itu. Keadaan sunyi-sepi bertukar riang apabila pensyarah itu memperkenalkan dirinya.
" Nama ustazah ialah Mahfuzah Mohammed Zabidi..."
Beliau yang merupakan pensyarahku yang akan mengajar sepanjang semester ini. Keadaan ini membuatkan diriku semangat untuk menelusuri ilmu ketamadunan bangsaku yang kian terhakis dek arus kemodenan yang menggila. Sepanjang hari tersebut aku diterangkan silibus yang diajar kepada diriku sepanjang semester ini. Semester ini aku diperkenalkan dengan tajuk baru bagi ctu 555 iaitu Sejarah Hubungan Etnik di Malaysia.
Contoh Buku Hubungan Etnik
Sumber: Google Image
Keadaan ini membuatkan diriku semakin bersemangat apakah yang akan diperlajari. Aku yang meminati mata pelajaran sejarah sejak dahulu lagi membuatkan aku terus bersemangat untuk mendalami ilmu ini...
Nakhoda Samudera-Zainul
Minggu........
- Arif
Untuk minggu ke
tiga, mendapat pertukaran tenaga pengajar baharu iaitu Ustazah Mahfuzah yang akan mengajar kami sepanjang semester ini..jadi secara ringkasnya Ustazah hanya buat sesi suai kenal dan penerangan pemarkahan berkenaan subjek CTU555 yang terbahagi kepada beberapa bahagian iaitu :
1. Exam
2. Presentation
3. Projek Untuk Pembangunan Umat Rasullullah
4. Blog
Ustazah jugak meminta utk para pelajar membeli buku text bagi subjek CTU555 yang akan digunapakai sepanjang semester.
- Shahril Khairi
1. Exam
2. Presentation
3. Projek Untuk Pembangunan Umat Rasullullah
4. Blog
Ustazah jugak meminta utk para pelajar membeli buku text bagi subjek CTU555 yang akan digunapakai sepanjang semester.
- Shahril Khairi
Permulaan hari, aku terasa bersemangat untuk memasuki kelas ctu 555 dan terasa rindu dengan rakan-rakan yang sudah lama tidak berjumpa sepanjang cuti semester yang lepas. Menjadi kebiasaan diriku yang suka termenung dan hanya duduk di kerusi sambil memerhati gelagat rakan-rakan yang rancak berbual bercerita suka duka percutian mereka. Pada pagi itu, aku ditemani oleh kawanku naki dan ariff memandangkan mereka merupakan insan yang pertama tiba di kelas. Sapaan senyumanku sentiasa disambut mesra oleh mereka.
Jam menunjukkan pukul 8 pagi kedatangan seorang pensyarah yang membuatkan kami tersenyap seketika. Keadaan itu membuatkan kami rasa ingin tahu siapakah pensyarah itu. Keadaan sunyi-sepi bertukar riang apabila pensyarah itu memperkenalkan dirinya.
" Nama ustazah ialah Mahfuzah Mohammed Zabidi..."
Beliau yang merupakan pensyarahku yang akan mengajar sepanjang semester ini. Keadaan ini membuatkan diriku semangat untuk menelusuri ilmu ketamadunan bangsaku yang kian terhakis dek arus kemodenan yang menggila. Sepanjang hari tersebut aku diterangkan silibus yang diajar kepada diriku sepanjang semester ini. Semester ini aku diperkenalkan dengan tajuk baru bagi ctu 555 iaitu Sejarah Hubungan Etnik di Malaysia.
Contoh Buku Hubungan Etnik
Sumber: Google Image
Keadaan ini membuatkan diriku semakin bersemangat apakah yang akan diperlajari. Aku yang meminati mata pelajaran sejarah sejak dahulu lagi membuatkan aku terus bersemangat untuk mendalami ilmu ini...
Nakhoda Samudera-Zainul
Minggu Keempat
Hari jumaat
merupakan hari utk perjumpaan dgn penyelia thesis bg student part 8 dan ke
atas..so, lps berjumpa dgn penyelia thesis sy masok kelas CTU, lambat sejam kot
x silap..nasib baik ustazah x marah..then sy duduk, n belajar cm biasa..ustazah
mengajar tentang perpaduan..secara keseluruhannya penyampaian dapat diterima
dgn jelas..so, in the end of the class, ada student bertanya pasal 'assabiah'
(kesukuan) dlm kalangan pelajar AP221..sbnrnya, terkesan jugak di hati
berkenaan soalan tu..sbb sy pon melalui situasi yg sama..dah dua sem dah..even,
kawan2 seperjuangan pon dah graduate dah..so, satu ja abg nk pesan kt korg2
tu..Cewahhh..hehehe..
Walau apa pon terjadi, jgn sesekali patah semangat,
teruskan berjalan, biarkan apa org nk kata, or biarkn mcm mna org nk layan
kita, yg penting kita tahu apa kita buat, yg penting kita teruskan buat perkara
yg betul, buat baik kpd semua..percayalah pada takdir, setiap yg berlaku ada
hikmahnya cuma kadang antara kita sedar atau tak jaa..percayalah, once we get
into a situation, insyaAllah Allah akn buka jalan utk kita..mohon
dipermudahkan..i've faced it, even now..i'm still in the middle of my fight,
still struggling to finish my study, just another one semester to go (sem
dpn)..sy bukanlah student yg bijak, cemerlang..sy pon byk merapu jugak..tp, sy
terima segala ketentuan dan cuba utk bangkit dari kesilapan..just layankn
je..just anggap apa yg kita lalui ni seperi menaiki perahu..bengkang bengkok
mcm mana sekali pon jalan yg kita lalui, cepat atau lambat, kita akan sampai
jugak ke destinasi kita (make sure betol2 sampai laa)..kalau sy boleh,
"korg semua jugak boleh (^.^)
Okey, dah melalut nmpaknya..so secara keseluruhannya, hari ni belajar tentang Peringkat-peringkat Alam yang Manusia Akan Tempuhi dari sebelum ditiupkan roh hingga ke Alam Akhirat..
- Shahril Khairi
Minggu ini membincangkan tentang konsep ummah
dan perspektifnya di Malaysia. Penghayatan surah Al-Hujurat.
- Ayen (Nazrin)
Minggu 6
Salam sejahtera, hari ini aku berlajar mengenai 5 alam. Mesti kita semua tertanya alam apa yang kita tempuhi sebelum kita sampai ke alam akhir. Urmm...Kekurangan ilmu membuatkan diriku semakin ingin tahu apakah alam yang dilalui oleh semua manusia dalam menempuhi ranjau kehidupan. Aku sentiasa terfikir apa yang dipelajari hari ini, banyak perkara yang aku tidak ketahui sepanjang aku mempelajari ilmu di dunia ini. Hari ini membuat aku tersedar bahawa diri kita ini adalah bersifat bersih dari segi roh. hanya diri kita yang mengotorinya dengan dosa yang kita lakukan tanpa sedar ataupun tidak...
Peta kehidupan yang kita perlu lalui
Sumber: Google Image
Nakhoda Samudera-Zainul
Minggu........
- Arif
Walau apa pon terjadi, jgn sesekali patah semangat, teruskan berjalan, biarkan apa org nk kata, or biarkn mcm mna org nk layan kita, yg penting kita tahu apa kita buat, yg penting kita teruskan buat perkara yg betul, buat baik kpd semua..percayalah pada takdir, setiap yg berlaku ada hikmahnya cuma kadang antara kita sedar atau tak jaa..percayalah, once we get into a situation, insyaAllah Allah akn buka jalan utk kita..mohon dipermudahkan..i've faced it, even now..i'm still in the middle of my fight, still struggling to finish my study, just another one semester to go (sem dpn)..sy bukanlah student yg bijak, cemerlang..sy pon byk merapu jugak..tp, sy terima segala ketentuan dan cuba utk bangkit dari kesilapan..just layankn je..just anggap apa yg kita lalui ni seperi menaiki perahu..bengkang bengkok mcm mana sekali pon jalan yg kita lalui, cepat atau lambat, kita akan sampai jugak ke destinasi kita (make sure betol2 sampai laa)..kalau sy boleh, "korg semua jugak boleh (^.^)
Okey, dah melalut nmpaknya..so secara keseluruhannya, hari ni belajar tentang Peringkat-peringkat Alam yang Manusia Akan Tempuhi dari sebelum ditiupkan roh hingga ke Alam Akhirat..
Salam sejahtera, hari ini aku berlajar mengenai 5 alam. Mesti kita semua tertanya alam apa yang kita tempuhi sebelum kita sampai ke alam akhir. Urmm...Kekurangan ilmu membuatkan diriku semakin ingin tahu apakah alam yang dilalui oleh semua manusia dalam menempuhi ranjau kehidupan. Aku sentiasa terfikir apa yang dipelajari hari ini, banyak perkara yang aku tidak ketahui sepanjang aku mempelajari ilmu di dunia ini. Hari ini membuat aku tersedar bahawa diri kita ini adalah bersifat bersih dari segi roh. hanya diri kita yang mengotorinya dengan dosa yang kita lakukan tanpa sedar ataupun tidak...
Peta kehidupan yang kita perlu lalui
Sumber: Google Image
Nakhoda Samudera-Zainul
Minggu Kelima
Untuk minggu kelima, semua diminta bawa Al-Quran bagi pembelajaran hari ini..pembelajaran hari ini banyak yang berlandaskan Surah Al-Hujurat..di dalam kelas hari ini antara pembelajaran yang dapat dipelajari adalah berkenaan
1. Jenis-jenis manusia dimuka bumi
2. Mengenali Rasullullah
- Shahril Khairi
Minggu kelima dimulakan dengan penhayatan surah al-hujurat. pelajar-pelajar kelas CTU555 diminta oleh ustazah mahfuzah untuk membawa terjemahan al-quran. kenapa surah al-hujurah? ini adalah kerana penghayatan surah ini dapat memberikan kita fokus apa yang boleh dan tidak boleh dibuat dalam masyarakat. ianya memberi fokus kepada nilai roh. "jika orang fasik datang dengan berita, selidik dahulu supaya kita tidak salah bertindak disebabkan kita tidak tahu dan seterusnya menyesal". kategori orang manusia seperti fasik, munafik, musyrik, dan kafir. orang fasik ialah orang yang berterusan melakukan dosa. orang munafik adalah orang yang menzahirkan kebaikan tetapi sebenarnya batil. orang musyrik ialah orang yang melakukan syirik. orang kafir pula ialah orang yang bukan beragama islam.
Ustazah bercerita kepada kelas tentang satu kisah anak muda yang meminta izin kepada rasulullah S.A.W untuk berzina. ustazah seterusnya mengajar tentang cara untuk mengenali nabi muhammad S.A.W. pertama ialah dengan mengenali sirah (perjalanan hidupnya), kedua dengan mengenali shamail (sifat-sifat kesempurnaan nabi) dan yang terakhir ialah mengenali keistimewaan nabi.
ustazah juga turut mengajar plurariti dan kemajmukan di tanah melayu. sebelum islam telah ada kemajmukan di tanah melayu. Namun hindu dan buddha hanya datang ke tanah melayu dan memberi kesan kepada budaya dari aspek luaran sahaja. ustazah turut memperkenalkan buku history fact and fiction hasil karangan professor al-attas.
- Ayen (Nazrin)
Minggu......
Salam Refleksi, Permulaan hari yang membuat aku terus mempasak niat supaya dapat menguatkan matlamat aku berada di universiti ini. Berbalik kepada perkembangan diriku berkaitan subjek ctu 555. Minggu ini aku banyak mempelajari berkaitan mengenali Nabi Muhammad. Aku baru tersedar bahawa untuk melakukan perubahan itu, kita perlu mengenali Nabi Muhammad untuk melakukan perubahan. Kebanyakan manusia yang berubah dengan cara yang salah menyebabkan mereka hanya melakukan perubahan itu separuh jalan. Nabi Muhammad yang merupakan utusan allah dan keyakinan yang tinggi terhadap baginda menyebabkan kita mudah untuk mengingati beliau. Oleh sebab itu, untuk melakukan perubahan itu, kita perlu mengenali sirah, keistimewaan dan sifat kesempurnaan Nabi Muhammad agar kita dapat mendekati Allah S.W.T...
Insan yang WAJIB kita ketahui..SAYANGILAH baginda...
Sumber: Google Image
Nakhoda Samudera-Zainul
Minggu........
- Arif
1. Jenis-jenis manusia dimuka bumi
2. Mengenali Rasullullah
Ustazah bercerita kepada kelas tentang satu kisah anak muda yang meminta izin kepada rasulullah S.A.W untuk berzina. ustazah seterusnya mengajar tentang cara untuk mengenali nabi muhammad S.A.W. pertama ialah dengan mengenali sirah (perjalanan hidupnya), kedua dengan mengenali shamail (sifat-sifat kesempurnaan nabi) dan yang terakhir ialah mengenali keistimewaan nabi.
ustazah juga turut mengajar plurariti dan kemajmukan di tanah melayu. sebelum islam telah ada kemajmukan di tanah melayu. Namun hindu dan buddha hanya datang ke tanah melayu dan memberi kesan kepada budaya dari aspek luaran sahaja. ustazah turut memperkenalkan buku history fact and fiction hasil karangan professor al-attas.
Salam Refleksi, Permulaan hari yang membuat aku terus mempasak niat supaya dapat menguatkan matlamat aku berada di universiti ini. Berbalik kepada perkembangan diriku berkaitan subjek ctu 555. Minggu ini aku banyak mempelajari berkaitan mengenali Nabi Muhammad. Aku baru tersedar bahawa untuk melakukan perubahan itu, kita perlu mengenali Nabi Muhammad untuk melakukan perubahan. Kebanyakan manusia yang berubah dengan cara yang salah menyebabkan mereka hanya melakukan perubahan itu separuh jalan. Nabi Muhammad yang merupakan utusan allah dan keyakinan yang tinggi terhadap baginda menyebabkan kita mudah untuk mengingati beliau. Oleh sebab itu, untuk melakukan perubahan itu, kita perlu mengenali sirah, keistimewaan dan sifat kesempurnaan Nabi Muhammad agar kita dapat mendekati Allah S.W.T...
Insan yang WAJIB kita ketahui..SAYANGILAH baginda...
Sumber: Google Image
Nakhoda Samudera-Zainul
Minggu Keenam
Minggu-6 ni, pembentangan group bermula..group pembentangan untuk minggu ini adalah group yang membentangkan Bab 2 & Bab 3..antara perkara yang dapat dipelajari semasa dalam kelas hari ini adalah :
Bab 2 : SEJARAH PLURALITI MASYARAKAT MELAYU
1. Pluralistik - Membawa maksud kepelbagaian atau masyarakat yang bercampur-campur / berbilang kaum / majmuk. Selain itu, pluralistik yang berlaku selepas kedatangan British ke Tanah Melayu membawa maksud :
"kemajuan masyarakat selepas kehadiran penjajah secara paksaan melalui undang-undang dan sekatan-sekatan tertentu, bukan bersifat semula jadi"
2. Pluraliti - Membawa maksud masyarakat majmuk yang bersifat semula jadi seperti melalui aktiviti perdagangan, perniagaan dan pendakwahan bangsa asing ke Tanah Melayu sebelum penjajahan British.
3. Sekular - adalah ideologi, fahaman yang memisahkan sesuatu bangsa atau agama.
kelas hari ini juga bersambung dengan sedikit pembentangan daripada group 3 yang membentangkan bab 3 iaitu Perlembagaan namun tidak sempat menghabiskan pembentangan mereka dan diminta untuk menyambungny pada minggu hadapan...
- Shahril Khairi
Minggu keenam dimulakan dengan pembentangan dari kumpulan 2 dan 3.
Perlembagaan merupakan satu dokumen yang mengandungi semua susunan peraturan dan undang-undang dasar yang dianggap penting bagi pemerintahan dan pentadbiran sesebuah negara. Perlembagaan berperanan menentukan bidang kuasa pemerintahan, bentuk sesebuah kerajaan dan hak-hak rakyat.
Perlembagaan ialah suatu kumpulan undang-undang dasar yang menentukan cara pemerintahan sesebuah negara itu dijalankan. Perlembagaan menerangkan kuasa-kuasa yang dipunyai oleh pelbagai anggota negara itu, hak-hak yang dipunyai oleh orang yang diperintah dan perhubungan antara yang memerintah dengan orang yang diperintah.
Pluralistik : suatu tempat pada suatu masa secara terancang dan dipaksakan oleh orang- orang tertentu yang berkepentingan. Cth: era penjajahan British.
Plurariti : Wujudnya kepelbagaian bangsa, agama di Wujudnya kepelbagaian bangsa, agama di suatu tempat pada suatu masa secara semula jadi. Cth: Masyarakat Melaka. kepelbagaian seperti kepelbagaian pakaian,kepelbagaian budaya,kepelbagaian bahasa,kepelbagaian bangsa,kepelbagaian makanan,kepelbagaian agama dll kepelbagaian yang wujud dalam masyarakat manusia.
Sekular : Sekular adalah konsep bahawa kerajaan atau entiti lain harus wujud secara terasing dari agama dan/atau kepercayaan agama.
- Ayen (Nazrin)
Perlembagaan merupakan salah satu perkara yang amat penting dalam sesebuah negara terutama negara ini yang amat menitik berat aspek keseimbangan kaum dan juga dalam memastikan hak-hak kaum melayu itu dijaga. Selain itu pada hari ini juga saya mendapati bahawa berdasarkan perlembagaan yang dibentuk menunjukkan bahawa perlembagaan amat penting dalam menjaga hubungan antara kaum di malaysia memandangkan ia dibentuk atas pesetujuaan semua kaum yang meliputi kaum melayu, cina dan india. Oleh sebab itu, perlembagaan merupakan salah satu undang-undang yang amat penting dalam menjaga hubungan antara kaum di Malaysia...
- Zainol
Minggu........
- Arif
Bab 2 : SEJARAH PLURALITI MASYARAKAT MELAYU
1. Pluralistik - Membawa maksud kepelbagaian atau masyarakat yang bercampur-campur / berbilang kaum / majmuk. Selain itu, pluralistik yang berlaku selepas kedatangan British ke Tanah Melayu membawa maksud :
"kemajuan masyarakat selepas kehadiran penjajah secara paksaan melalui undang-undang dan sekatan-sekatan tertentu, bukan bersifat semula jadi"
2. Pluraliti - Membawa maksud masyarakat majmuk yang bersifat semula jadi seperti melalui aktiviti perdagangan, perniagaan dan pendakwahan bangsa asing ke Tanah Melayu sebelum penjajahan British.
3. Sekular - adalah ideologi, fahaman yang memisahkan sesuatu bangsa atau agama.
kelas hari ini juga bersambung dengan sedikit pembentangan daripada group 3 yang membentangkan bab 3 iaitu Perlembagaan namun tidak sempat menghabiskan pembentangan mereka dan diminta untuk menyambungny pada minggu hadapan...
Perlembagaan merupakan satu dokumen yang mengandungi semua susunan peraturan dan undang-undang dasar yang dianggap penting bagi pemerintahan dan pentadbiran sesebuah negara. Perlembagaan berperanan menentukan bidang kuasa pemerintahan, bentuk sesebuah kerajaan dan hak-hak rakyat.
Perlembagaan ialah suatu kumpulan undang-undang dasar yang menentukan cara pemerintahan sesebuah negara itu dijalankan. Perlembagaan menerangkan kuasa-kuasa yang dipunyai oleh pelbagai anggota negara itu, hak-hak yang dipunyai oleh orang yang diperintah dan perhubungan antara yang memerintah dengan orang yang diperintah.
Pluralistik : suatu tempat pada suatu masa secara terancang dan dipaksakan oleh orang- orang tertentu yang berkepentingan. Cth: era penjajahan British.
Plurariti : Wujudnya kepelbagaian bangsa, agama di Wujudnya kepelbagaian bangsa, agama di suatu tempat pada suatu masa secara semula jadi. Cth: Masyarakat Melaka. kepelbagaian seperti kepelbagaian pakaian,kepelbagaian budaya,kepelbagaian bahasa,kepelbagaian bangsa,kepelbagaian makanan,kepelbagaian agama dll kepelbagaian yang wujud dalam masyarakat manusia.
Sekular : Sekular adalah konsep bahawa kerajaan atau entiti lain harus wujud secara terasing dari agama dan/atau kepercayaan agama.
Perlembagaan merupakan salah satu perkara yang amat penting dalam sesebuah negara terutama negara ini yang amat menitik berat aspek keseimbangan kaum dan juga dalam memastikan hak-hak kaum melayu itu dijaga. Selain itu pada hari ini juga saya mendapati bahawa berdasarkan perlembagaan yang dibentuk menunjukkan bahawa perlembagaan amat penting dalam menjaga hubungan antara kaum di malaysia memandangkan ia dibentuk atas pesetujuaan semua kaum yang meliputi kaum melayu, cina dan india. Oleh sebab itu, perlembagaan merupakan salah satu undang-undang yang amat penting dalam menjaga hubungan antara kaum di Malaysia...
- Zainol
Minggu Ketujuh
Pada Minggu ke-7 ini, kelas bersambung dengan pembentangan group 3 yang tak sempat menghabiskan pembentangan mereka pada minggu lepas..antara yang dapat di pelajari dalam bab 3 ini adalah:
Bab 3 - PERLEMBAGAAN
1. Perlembagaan - bukan undang-undang, tp ia adalah satu set alat untuk menggubal perundangan.
2. Akta - Digubal oleh kerajan pusat
3. Enacment - Digubal di peringkat negeri
4. Ordinan - hanya digunapakai di Sabah dan Sarawak.
- Caon
Minggu ketujuh bersambung dengan pembentangan kumpulan 3.
perbincangan tentang negara bangsa dan demografi. Ustazah bercerita tentang kisah umar, abu zhar dan pemuda yang dijatuhkan hukuman qisas.
- Ayen (Nazrin)
Sambungan daripada tajuk perlembagaan yang belum sampai ke penghujungnya. Kali ini pembelajaran menekankan isi kandungan yang terdapat dalam perlembagaan. Sementara itu, perbandingan dengan perlembagaan yang ada di madinah juga ditekakan bagi mengenal pasti persamaan dan juga perbezaan perlembagaan ini. Oleh sebab itu, ia amat penting dalam memastikan setiap tindakan dan keputusan itu perlu diberikan perhatian dengan serius dalam memastikan ia berjalan dengan lancar dan mendapat persetujuaan semua pihak...
- Zainol
Minggu........
- Arif
Bab 3 - PERLEMBAGAAN
1. Perlembagaan - bukan undang-undang, tp ia adalah satu set alat untuk menggubal perundangan.
2. Akta - Digubal oleh kerajan pusat
3. Enacment - Digubal di peringkat negeri
4. Ordinan - hanya digunapakai di Sabah dan Sarawak.
perbincangan tentang negara bangsa dan demografi. Ustazah bercerita tentang kisah umar, abu zhar dan pemuda yang dijatuhkan hukuman qisas.
Sambungan daripada tajuk perlembagaan yang belum sampai ke penghujungnya. Kali ini pembelajaran menekankan isi kandungan yang terdapat dalam perlembagaan. Sementara itu, perbandingan dengan perlembagaan yang ada di madinah juga ditekakan bagi mengenal pasti persamaan dan juga perbezaan perlembagaan ini. Oleh sebab itu, ia amat penting dalam memastikan setiap tindakan dan keputusan itu perlu diberikan perhatian dengan serius dalam memastikan ia berjalan dengan lancar dan mendapat persetujuaan semua pihak...
- Zainol
Minggu Kelapan
Minggu.......
- Caon
Minggu kelapan
kelas dimulakan dengan perbincangan tentang ijma dan qiyas.
Ijma’ menurut para ahli ushul fiqh adalah kesepakatan para mujtahid di kalangan ummat islam pada suatu masa setelah Rasulullah saw.
Qiyas ialah menetapkan hukum suatu kejadian atau peristiwa yang tidak ada dasar nas nya dengan cara membandingkannya kepada suatu kejadian atau peristiwa yang lain yang telah ditetapkan hukumnya berdasarkan nas kerana ada persamaan 'illat antara kedua kejadian atau peristiwa itu
pelajar diberi penerangan tentang siapa yang kenal Allah akan kenal dirinya sendiri. Ustazah menerangkan konsep sekular yang membawa kepada materialism, liberalism, kapitalisme.
Sekular > Materialisme > Liberalisme > Kapitalisme.
Kelas dalam minggu kelapan turut membincangkan tentang integrasi dan survival melayu.
- Ayen (Nazrin)
Minggu......
- Zainol
Minggu........
- Arif
kelas dimulakan dengan perbincangan tentang ijma dan qiyas.
Ijma’ menurut para ahli ushul fiqh adalah kesepakatan para mujtahid di kalangan ummat islam pada suatu masa setelah Rasulullah saw.
Qiyas ialah menetapkan hukum suatu kejadian atau peristiwa yang tidak ada dasar nas nya dengan cara membandingkannya kepada suatu kejadian atau peristiwa yang lain yang telah ditetapkan hukumnya berdasarkan nas kerana ada persamaan 'illat antara kedua kejadian atau peristiwa itu
pelajar diberi penerangan tentang siapa yang kenal Allah akan kenal dirinya sendiri. Ustazah menerangkan konsep sekular yang membawa kepada materialism, liberalism, kapitalisme.
Sekular > Materialisme > Liberalisme > Kapitalisme.
Kelas dalam minggu kelapan turut membincangkan tentang integrasi dan survival melayu.
Minggu Kesembilan
Minggu.......
- Caon
Minggu kesembilan
Kelas pada minggu kesembilan dimulakan dengan perbincangan ekonomi. perbincangan juga turut merangkumi survival melayu dari segi aspek ekonomi, sosial, dan keagamaan. Ustazah turut memberikan tugasan kepada pelajar untuk membincangkan cadangan penyelesaian isu survival melayu dan integrasi.
- Ayen (Nazrin)
Minggu......
- Zainol
Minggu........
- Arif
Kelas pada minggu kesembilan dimulakan dengan perbincangan ekonomi. perbincangan juga turut merangkumi survival melayu dari segi aspek ekonomi, sosial, dan keagamaan. Ustazah turut memberikan tugasan kepada pelajar untuk membincangkan cadangan penyelesaian isu survival melayu dan integrasi.
Minggu Kesepuluh
Minggu.......
- Caon
Minggu kesepuluh
Kelas pada minggu kesepuluh dimulakan dengan sambungan perbincangan ekonomi. perbincangan juga turut merangkumi survival melayu dari segi aspek ekonomi, sosial, dan keagamaan.
- Ayen (Nazrin)
Minggu......
- Zainol
Minggu........
- Arif
Kelas pada minggu kesepuluh dimulakan dengan sambungan perbincangan ekonomi. perbincangan juga turut merangkumi survival melayu dari segi aspek ekonomi, sosial, dan keagamaan.
Minggu Kesebelas
Minggu.......
- Caon
Minggu kesebelas
Kelas pada minggu kesebelas dimulakan dengan sambungan perbincangan ekonomi. perbincangan juga turut merangkumi survival melayu dari segi aspek ekonomi, sosial, dan keagamaan. pada minggu kesebelas, kumpulan yang membentangkan tajuk 7 telah memberikan pembentangan mereka. ianya merangkumi strategi survival melayu dan bumiputera.
- Ayen (Nazrin)
Minggu......
- Zainol
Minggu........
- Arif
Kelas pada minggu kesebelas dimulakan dengan sambungan perbincangan ekonomi. perbincangan juga turut merangkumi survival melayu dari segi aspek ekonomi, sosial, dan keagamaan. pada minggu kesebelas, kumpulan yang membentangkan tajuk 7 telah memberikan pembentangan mereka. ianya merangkumi strategi survival melayu dan bumiputera.
Minggu Keduabelas
Minggu.......
- Caon
Minggu kedua belas
Minggu kedua belas dimulakan dengan perbincangan tentang dasar-dasar kerajaan yang merapatkan jurang sosial dan ekonomi antara kaum.
- Ayen (Nazrin)
Minggu pembentangan bagi tajuk Dasar-dasar yang dibawakan oleh kerajaan. Secara keseluruhan, banyak pengetahuan yang boleh saya dapati terutama dari segi langkah-langkah yang dilaksanakan oleh kerajaan dalam melindungi hak bumiputera dan juga tindakan oleh kerajaan dalam memastikan ia bergerak secara mampan tanpa ada sebarang masalah yang timbul. Selain itu, saya juga dapat menilai tindak tanduk yang dilakukan oleh pihak kerajaan dalam membela kaum melayu dalam aspek ekonomi memandangkan ia merupakan agenda utam yang perlu diselesaikann oleh pihak kerajaan...
- Zainol
Minggu........
- Arif
Minggu kedua belas dimulakan dengan perbincangan tentang dasar-dasar kerajaan yang merapatkan jurang sosial dan ekonomi antara kaum.
Minggu pembentangan bagi tajuk Dasar-dasar yang dibawakan oleh kerajaan. Secara keseluruhan, banyak pengetahuan yang boleh saya dapati terutama dari segi langkah-langkah yang dilaksanakan oleh kerajaan dalam melindungi hak bumiputera dan juga tindakan oleh kerajaan dalam memastikan ia bergerak secara mampan tanpa ada sebarang masalah yang timbul. Selain itu, saya juga dapat menilai tindak tanduk yang dilakukan oleh pihak kerajaan dalam membela kaum melayu dalam aspek ekonomi memandangkan ia merupakan agenda utam yang perlu diselesaikann oleh pihak kerajaan...
Minggu Ketigabelas
Minggu.......
- Caon
Minggu ke tiga belas
Kelas batal.....
- Ayen (Nazrin)
kelas dibatalkan oleh sebab-sebab tertentu...
- Zainol
Minggu........
- Arif
Kelas batal.....
Minggu Keempatbelas
Minggu.......
- Caon
Minggu keempat belas
Kelas pada minggu keempatbelas dimulakan dengan perbincangan tentang penyelesaian isu survival melayu. ianya membincangkan tentang penguasaan ilmu pengetahuan, sifat menabung, perubahan mentaliti, keberanian untuk menceburi bidang perniagaan. masyarakat melayu juga dilihat harus mengurangkan kebergantungan terhadap bantuan kerajaan. kebijaksanaan dalam pemilihan pemimpin dan pentadbiran kerajaan juga adalah amat penting.
- Ayen (Nazrin)
Minggu......
- Zainol
Minggu........
- Arif
Kelas pada minggu keempatbelas dimulakan dengan perbincangan tentang penyelesaian isu survival melayu. ianya membincangkan tentang penguasaan ilmu pengetahuan, sifat menabung, perubahan mentaliti, keberanian untuk menceburi bidang perniagaan. masyarakat melayu juga dilihat harus mengurangkan kebergantungan terhadap bantuan kerajaan. kebijaksanaan dalam pemilihan pemimpin dan pentadbiran kerajaan juga adalah amat penting.
No comments:
Post a Comment