Pengertian konsep
Pluralisme- kepelbagaian/
kemajmukan
Masyarakat pluralisme – merujuk
kepada masyarakat majmuk/ kepelbagaian bangsa/kaum yang mendiami sesuatu
wilayah/ negara mengamalkan kepelbagaian budaya dan tradisi
Pengenalan: keadaan
masyarakat di tanah melayu
Latar belakang (sejarah awal
malaysia –tiada bukti yang konkrit hanya berdasarkan bahan tinggalan
prasejarah)
·
Masyarakat zaman batu
awal(paleolitk)-penduduk terawal tm, pada tahun 35 000 sm
·
Masyarakat zaman mesolitik
menduduki tm pada tahun 11 000 sm (dikenali sebagai hoabinh)
·
Masyarakat neolitik
menduduki tm pada tahun 5 000 sm
Sejarah awal malaysia bermula
dari zaman kerajaan melayu melaka-1400 sebagai pusat perdagangan yang berjaya,
Pluralisme dalam alam
melayu sebelum kedatangan eropah
Sebagai wilayah pertemuan
pelbagai tamadun / budaya utama dunia. Tiupan angin/ arus laut menghimpunkan
manusia/ didorong oleh 3 matlamat – agama, kekayaan, kemegahan. Sebelum 1848
(sebelum penemuan bijih timah di larut perak) hampir seluruh penduduk tm adalah
orang melayu
Perkembangan politik tanah
melayu
Kerajaan awal terbentuk pada
kurun ke-7 di kedah yang dikenali sebagai langkasuka
Kurun ke-9 kerajaan sri vijaya
Kurun ke-13 kerajaan temasek
Kurun ke-14 kerajaan melaka
1511 kerajaan melaka jatuh ke
tangan portugis
446 tahun tm dijajah oleh barat
dan jepun
Kemuncak pluraliti alam
melayu –kesultanan melayu melaka
Proses penghijrahan berlaku
secara semula jadi/ tiada paksaan
Pertemuan para pedagang seluruh
dunia “the venice of the east (pelabuhan sibuk)
Pemerintah/ sultan berpandangan
jauh/ diplomasi/ terbuka- pegawai istana pelbagai bangsa-melayu/india
Berlaku perkahwinan campur
/akomodasi cina dan india dengan penduduk tempatan- masyarakat baba.
Struktur masyarakat pada zaman
melaka (zaman tradisi) dipengaruhi agama hindu
Masyarakatnya maju (kegiatan
perdagangan) terutamanya selepas islam dijadikan asas kehidupan
Masyarakat melayunya
`berbangsa-bangsa’ (bukan berkasta) berdasarkan darah keturunan: keturunannya
berbangsa juga
Mobiliti sosial ( vertikal /
horizontal) boleh tapi jarang berlaku (beroleh kekayaan, menjadi pahlawan,
perkahwinan)
Penggunaan bahasa, gelaran, adat
Saling membantu dalam semua aspek
kehidupan
Sistem sosial zaman
penjajahan
Kemasukan orang asing ke negeri
melayu bermula sejak zaman tradisi lagi. Kedatangan bertambah rancak pada zaman
penjajahan portugis, belanda tetapi bertambah-tambah pada zaman british –
apabila pulau pinang dan singapura diduduki british . Era 1870-1939 kemasukan
beramai-ramai kerana faktor `menolak’ dan `menarik’. Sebelum penjajahan – 90%
penduduk semenanjung termasuk singapura didiami oleh orang melayu dan orang
asli. Perniagaan dalam negara dan antarabangsa dikawal oleh kerajaan melayu dan
peniaga-peniaga melayu. Lombong bijih timah dimiliki dan diusahakan oleh
pembesar-pembesar melayu
Faktor menolak
·
Bencana alam seperti
kemarau di india dan banjir di china
·
Penduduk ramai, kekurangan
tanah untuk pertanian dan kebuluran
·
Kesempitan hidup /
kemiskinan
·
Keadaan huru-hara di china
Faktor menarik
·
India - Galakan daripada
penjajah inggeris untuk menjadi buruh di ladang kopi, tebu getah. Sistem
kangany diperkenalkan untuk membawa buruh ke tanah melayu secara sistematik
(1911-1931)
·
Cina - Pengaruh keluarga
yang telah berpindah. Galakan daripada penjajah inggeris untuk mengusahakan
lombong bijih timah, tanag yang luasa untuk diteroka dan undang-undang
imigresen untuk melindungi buruh cina. Wujudnya kawasan bandar – beri peluang
untuk berniaga
Kesan
Wujud masyarakat majmuk
awal abad ke-19: 90% bumiputera. 1991
– 45% bumiputera
Pemisahan kaum melalui
petempatan
- cina : bandar (berniaga) dan
kawasan lombong
- india: kawasan ladang getah
- melayu – luar bandar
Pemisahan kaum melalui
kegiatan ekonomi
- wujud dual ekonomi: pertanian
padi dan ikan terbiar sementara lombong dan ekonomi eksport digalakkan
- bumiputera tidak dilibatkan
dalam ekonomi moden
Pemisahan melalui pendidikan
- melayu: sekolah agama, sekolah
melayu (bacaan dan kemahiran asas dan rumi )
- cina dan india: kurikulum, buku
dan guru dari negara asal dan melanjutkan pelajaran ke negara asal
- inggeris: berasaskan gereja dan
agama kristian (katolik dan protestant)
- cara hidup ala inggeris
Pemisahan pembangunan
- tertumpu di kawasan bandar
- luar bandar diabaikan
Keadaan masyarakat di
sabah/sarawak
Pekembangan di sabah
Orang murut dan kadazan penduduk
awal datang dari tanah besar asia pada tahun 2000 sm.
Taburan penduduk sabah-ikut muka
bumi
-penduduk pesisir (brunei, bajau
dan suluk)
-penduduk lembah pantai (kadazan)
-penduduk pedalaman (murut)
Penduduk sarawak
(diperintah oleh pemerintahan
brunei dan sulu)
Penduduk sarawak wujud 40 000 sm
Pelbagai kaum – melayu melanau,
iban, bidayuh, kenyah, kelabit, kayan, penan.
Penduduk sarawak terbahagi kepada
2 bahagian:
Penduduk yang tinggal di kawasan
persisiran
A-orang melayu, asal sumatera,
islam , nelayan, petani, pedagang
-orang melanau, islam dan
kristian, aktivi menanam sagu
B-penduduk yang tinggal di
kawasan pedalaman
-iban, bidayuh, kelabit, kayan
dan penan
Masyarakat majmuk selepas
merdeka & kesannya
Kesan sekularisme penjajah &
pembentukan masyarakat pluralistik selepas merdeka dari perspektif pendidikan.
Pendidikan bermula sekitar tahun 1800, dipelopori oleh sekolah vernakular
inggeris dan diikuti oleh tiga lagi aliran persekolahan di tanah melayu iaitu
vernakular melayu, cina dan india. Wujudnya berbagai aliran ketika itu akibat
daripada visi penajajah british sendiri yang cuba memisahkan perpaduan kaum
hasil daripada sistem dasar pecah dan perintah mereka. Faktor lain ialah kerana
tiada satu kurikulum yang seragam selain setiap kaum mahu mengekalkan identiti
bangsa dan bahasa mereka.
Sekolah vernakular melayu
Sejarah pendidikan anak melayu
bemula sekitar tahun 1821 apabila penang free school dibuka, diikuti di teluk
belanga dan kampung gelam di singapura. Walaubagaimanapun, sekolah-sekolah itu
terpaksa ditutup akibat kurang sambutan dari orang melayu dan masalah
kekurangan guru-guru melayu.
Ciri-ciri sekolah vernakular
melayu ialah :
·
menggunakan bahasa melayu
sebagai bahasa pengantar.
·
dibiayai oleh british
·
pengajian hanya di
peringkat rendah.
·
dibina di kawasan luar
bandar
·
persekitaran belajar yang
daif
·
tidak berpeluang menjawat
jawatan tinggi.
Sekolah vernakular cina
Dasar terbuka dan tidak campur
tangan british terhadap hal ehwal sosial pendatang menyebabkan wujudnya
sekolah-sekolah cina yang mana ianya mengekalkan kebudayaan, pelajaran serta
identiti masyarakat cina. Kurikulum serta struktur pelajaran diambil terus dari
negara china beserta dengan guru-guru yang juga didatangkan khas dari china.
Isi kurikulumnya menegaskan kemahiran 3m iaitu membaca, mengira dan menulis
serta melukis. Pada awal tahun 1920-an, pengaruh kuat sekolah cina telah menyedarkan
british tentang bahaya penubuhan sekolah cina tanpa kawalan.
Oleh itu, british telah
menubuhkan satu undang-undang pada tahun 1920-an iaitu enakmen pendaftaran
sekolah diwujudkan bertujuan bagi mengelakkan sekolah itu terasing serta dapat
mengawal aktiviti sekolah tersebut
Ciri-ciri sekolah vernakular cina
:
·
Ditubuhkan oleh pihak
persendirian dan parti politik.
·
Sukatan pelajaran, tenaga
pengajar dibawa terus dari negara china.
·
Bertujuan untuk mengekalkan
identiti kecinaan di tanah melayu.
·
Berkembang pesat sebagai
institusi ilmu, budaya dan peradaban cina di seluruh tanah melayu.
Sekolah vernakular tamil
Wujud pada tahun 1821 selepas
penang free school dibubarkan. Ianya didirikan di ladang-ladang getah dan
dikelolakan oleh masyarakat india sendiri kerana pihak kerajaan tidak memberi
sebarang bantuan daripada segu kewangan, pedagogi dan kurikulum. Seperti
sekokah vernakular lain, sekolah jenis tamil ini juga mengambil kurikulum serta
kemahiran yang bersumberkan dari negara india. Kurikulumnya menegaskan
pengetahuan asas dalam kemahiran seperti 3m, ilmu alam, kebersihan diri dan
sebagainya. Pendidikan di sekolah tamil juga terhad pada di peringkat rendah
dan sebahagian besar pelajarnya kekal di ladang-ladang dan bekerja sebagai buru
kasar.
Ciri-ciri sekolah vernakular
tamil :
·
Ditubuhkan oleh pihak estet
sebagai satu tanggungjawab sosial.
·
Sukatan pelajaran
berorientasikan sistem pendidikan dari india.
·
Guru uang mengajar juga
dibawa masuk dari india.
·
Pengajian hanya di
peringkat rendah sahaja.
·
Kurang mendapat sambutan
kerana ibu bapa lebih suka anak mereka membantu mereka di ladang sahaja.
Vernakular inggeris
Mula diperkenalkan di tanah
melayu sejajar dengan penubuhan penang free school. Kebanyakkan sekolah-sekolah
jenis ini ditubuhkan oleh mubaligh-mubaligh kristian dan dibina di kawasan
bandar-bandar dengan bantuan daripada inggeris. Kurikulumnya diambil
bersumberkan daripada school of great britain bertujuan untuk melahirkan
pegawai-pegawai tadbir rendah bagi memenuhi keperluan pentadbiran british.
Pendidikannya mempunyai 2 tahap iaitu rendah dan menengah.
Bagi memenuhi keperluan guru-guru
pelatih, program latihan guru kelas normal dimulakan di kuala lumpur pada tahun
1905 dan pulau pinang pada tahun 1907. Kursus perguruan peringkat diploma pula
ditawarkan di raffles college di singapura bagi memenuhi keperluan guru-guru
pelatih, program latihan guru kelas normal dimulakan di kuala lumpur pada tahun
1905 dan pulau pinang pada tahun 1907.
Kursus perguruan peringkat
diploma pula ditawarkan di raffles college di singapura
Ciri-ciri sekolah vernakular
inggeris:
·
Bahasa pengantar ialah
bahasa inggeris.
· Diambil alih oleh kerajaan
british kerana keperluan tenaga pekerja rendah di sektor kerajaan dan swasta.
·
Didirikan di bandar-bandar
serta murid berpeluang melanjutkan pengajian ke peringkat lebih tinggi.
Pendidikan yang tidak seragam
menyebabkan perpaduan semakin sukar dicapai selain jurang antara kaum yang
semakin ketara. Bagi mengatasi masalah tersebut, beberapa laporan pelajaran
telah dikeluarkan bertujuan memberi cadangan untuk melahirkan sistem pendidikan
kebangsaan tanah melayu supaya murid dapat belajar menerusi sistem pendidikan
yang sama.
Laporan pelajaran
Antara laporan pelajaran tersebut
ialah :
·
Laporan barnes 1951
·
Laporan fenn-wu 1951
·
Ordinan pelajaran 1952
·
Laporan razak 1956
Selepas merdeka
Pembentukan masyarakat
pluralistik selepas merdeka dari perspektif politik dan pembangunan ekonomi
dalam konteks het di malaysia & luar negara
Politik- kerjasama antara
etnik/semua bangsa bersatu menuntut kemerdekaan
-1974 parti perikatan (umno,mca,
mic) permuafakatan politik
Perlembagaan- panduan asas
kontrak sosial/ persetujuan antara kaum sebagai syarat br untuk memberi
kemerdekaan kepada t. Melayu
Perkara penting-soal kerakyatan –
orang melayu setuju terima kehadiran bukan melayu dan sebaliknya orang bukan
melayu setuju peruntukan hak-hak istimewa orang melayu.
Pendidikan
Sistem pendidikan kebangsaan
telah dibentuk berasaskan keseragaman
Kurikulum
Sukatan mata pelajaran
Berorientasikan tempatan
Bertujuan memupuk perpaduan
Ekonomi
Kerajaan mengatasi masalah
sosioekonomi dan sosiopolitik antaranya:
Rancangan ekonomi pramerdeka-racangan
malaya pertama 1956-1960
Rancangan ekonomi selepas merdeka
(rancangan malaya kedua – RMK 9), deb, dasar-dasar pembangunan negara.
No comments:
Post a Comment